5 хитри трика от помощ за майките
Снимка: Guliver / iStock
Когато за първи път чуете „ма-ма“ , земята под краката и пропада. Няма по-велик миг от този за родителите.
Преди обаче вашето дете да почне наистина да бърбори, ще мине много време.
Татяна Турбал - майка на две деца, разказва личния си опит и как е успяла да помогне на по-малкото да проговори.
Ето нейния разказ.
Преди да се роди първото ми дете, дълго планирах как ще работя и ще развивам речта на дъщеря си още от първия ден на живота ѝ.
От началото бяха монолози
Аз се въоръжих с търпение, бъбрех без да спирам и чаках ...
Усилията ми не отидоха напразно. На година и 4 месеца дъщеря ми повтаряше след мен прости думи: под, вода, заек.
След още 3 месеца вече произнасяше куче, кола...
А на две години започна да говори с изречения, като наблягаше на „р“, но произнасяше добре и тази буква.
Като че ли всичко се случи по план, стъпка по стъпка. Естествено с моя помощ.
Стъпка 1: Включете се в режим на радио
Дъщеря ми заспиваше с моите разкази, песни, слушаше ги докато бодърстваше. Скоро на помощ дойдоха и близките. Бабите и дядовците си спомниха всички стихчета, песни, скороговорки, а след това потърсиха нови в книги и в интернет.
„Задължително е да говорите с детето, без значение, че първоначално то нищо не разбира, а след това, когато започне да разбира – мълчи в отговор." - коментира неврологът Александра Пашенцева.
Аудиоприказките, филмчетата на таблета не могат да заменят живата реч.
На детето му е нужен вербален контакт
Речта се развива, когато то подражава – от огромно значение е бавната, отчетлива реч на хората около детето. Активният речник на детето се попълва постепенно. Речта му се доближава до тази на възрастния човек към петата година, обясняват логопедът Олга Хорева.
Стъпка 2: Правете се на шут
Аз правех гримаси, надувах и отпусках бузи. И всико това под силен „звуков“ акомпанимент: цъкане с език, мляскане, съскане, жужене. Дъщеря ми повтаряше след мен всеки един звук и много се забавляваше. Така обаче тя тренираше артикулационните мускули.
„Развитието на артикулацията е важна стъпка към усвояване на речта. И логопедите използват такива упражнения във форма на забавни игри“, обяснява специалистката.
Стъпка 3: Повтаряте много пъти
В началото повтаряхме прости думи: „Дай“, ,Бум“ или такива, които са от еднакви срички - „ма-ма“, „та-та“, ба-ба“ - и то като игра – с усмивка и в песничка.
Ако пред погледа ми попаднеше предмет, го сочех с пръст на дъщеря ми и чаках. Но се отказах от думи като „би-би“ , и „бау-бау“ - изговарях ги целите както трябва.
Постепенно приканях дъщеря ми да повтаря по-сложни думи. И ако бяха много сложни, в началото ги казвахме на срички, а след това и целите.
Много е важно звукоподражанието – макар и много хора да го подценяват. То по правило служи за обозначаване на действие. Например: влакът върви - „ту-ту“ , водата капе - „кап-кап“, часовникът върви - „Тик-так“.
Важно е да се следи детето да не спре на този етап, а да върви напред - да произнася повече и повече думи от обичайната ни реч.
Снимка: Guliver / iStock
Стъпка 4: Правете се, че не разбирате
Когато дъщеря ми искаше нещо и сочеше с пръст, въпреки че можеше да използва проста дума, се правех, че не мога да я разбера. И питах по няколко пъти какво точно иска.
Този трик може да се прилага и, когато детето вече може да говори.
Важно е обаче да не прекаляваме, защото всяко дете реагира различно на „неразбирането“ от страна на родителите. Някои изпадат в истерия – плачат и викат. Тогава е добре родителят да произнесе отчетливо думата.
Стъпка 5: Молете го да обясни какво точно иска
Аз обяснявах думата и и я включвах в просто изречение. Така „дай“ се превърна постепенно в „Мама, дай вода!“
За да помогна на детето да състови просто изречение от 2-3 думи, задавах уточняващи въпроси. Когато кажеше „разходка“ - питах „къде“, с „кого“ ...
Такива прости изречения детето учи към втората си година. И най-бързо започва да съставя тези, които са свързани с обичайни битови проблеми.
Понякога родителите занимават детето, а то упорито мълчи.А след това внезапно на 3-4 години започва да говори с изречения. Това също е вариант и е в норма. Подобно развитие по принцип е наследствено, обяснява специалистката.
Как майката да разбере дали всичко е наред и дали в даден момен да очаква скок в развитието на речта?
Според специалистите най-важно е тя да се увери дали детето разбира думите, с които тя се обръща съм него. Това трябва да се случи около втората година.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари